Hope Lee

Hope Lee

As a “cross-cultural explorer”, Hope Lee’s work reflects her interdisciplinary interests and her views of creativity as an endless adventure of exploration, research and experimentation; a challenge to one’s breadth and depth.

Hope Lee received formal music training at the McGill University and at the Staatlich Hochschule für Musik Freiburg, Germany as a recipient of a DAAD scholarship and a Canada Council Grant. Her main teachers in composition are Bengt Hambraeus, Brian Cherney and Klaus Huber. During this period, she attended the Darmstadt Ferienkurse für Neue Musik and the Durham 1979 Oriental Music Festival in England. Both events were important in shaping her musical development. Since 1979, Lee has researched into ancient Chinese poetry, music history, theory, and in particular the ideology, philosophy and notation of guquin (Chinese 7-string zither) music. The knowledge absorbed and material collected have integrated and become an important part of her creative voice. Between 1987-90, she studied Chinese traditional music and poetry, as well as computer music in Berkeley, California.

Hope Lee has been invited to the first International Woman Composers Conference in Berlin, the Künsterlerhaus Boswil in Switzerland, Die Hoege in Germany as artist-in-residence, as visiting composer at the Dresdner Musikfestspiele, Latina Le form del suono Festival in Italy, Tessera Music Festival “atarashii−mimi” in Tokyo, at Queen’s University, University of Calgary, and Wuhan Conservatory of Music in China. Her work has been presented at music festivals such as Music Today in Tokyo, World
Music Days of the ISCM in Germany and in Hong Kong, Aspekte Salzburg Festival, Hong Kong Festival, the Scotia Festival of Music, International Harpsichord Festival in Netherlands, Trieste Contemporanea International Tribune of Composers in Belgrade, CanTai Festival in Taipei, Dresdner Musikfestspiele 2007, Festival Sound of Stockholm, Banff Summer Music Festival, Calgary Happening New Music Festival, Victoria International Festival of New Performance, Santa Maria Nuova Musica Festival and
Settimane Musicali Internazionali in Italy, and Prix Annelie de Man 2020 in Amsterdam.

Her works have won many awards, including first prize for Nabripamo at the Scotia Festival of Music Boulez Year Composers’ Competition in 1991. Other principal works are Ballade of Endless Woe (1979), Onomatopoeia (1979-81), …I, Laika…(1989), one thousand curves ten thousand colours (1997), Voices in Time cycle (1989-2011), Imaginary Garden I – VII (2013-2019). The complete catalogue of Lee’s works is published by Furore-Verlag in Germany. Her work can be heard on Attacca, Aurait, Centrediscs, Redshift Music, SNE and UNICAL.
www.hopelee.ca

En tant qu’ « exploratrice interculturelle », l’oeuvre de la compositrice sino-canadienne Hope Lee reflète sa vision de la créativité, vue comme une aventure sans fin liée à l’exploration, à la recherche, et àl’expérimentation; un défi à la hauteur de l’envergure et de la profondeur de chacun. Elle exploite des instruments conventionnels de manière imaginative et souvent dans des combinaisons inhabituelles, créant des sonorités colorées et évocatrices. Ses origines ethniques et son bagage scientifique, sesintérêts littéraires, philosophiques, et interdisciplinaires ont grandement enrichi son travail.

Hope Lee a reçu une formation en musique à l’Université McGill de Montréal, et à la Staatlich Hochschule für Musik de Freiburg, en Allemagne, à titre de récipiendaire d’une bourse du DAAD et d’une subvention du Conseil des arts du Canada. Ses principaux professeurs de composition ont été Bengt Hambraeus, Brian Cherney et Klaus Huber. Pendant cette période, elle a suivi des cours à la Ferienkurse für Neue Musik de Darmstadt et a assisté au festival de musique orientale de Durham en 1979 en
Angleterre. Les deux événements ont joué un rôle important dans le façonnement de son développement musical. Entre 1987 et 1990, elle a étudié la musique et la poésie traditionnelles chinoises, ainsi que la musique assistée par ordinateur à Berkeley, en Californie.


Lee a été invitée à la première conférence internationale de femmes compositrices à Berlin, ainsi qu’au Künsterlerhaus Boswil en Suisse, et à Die Hoege en Allemagne en tant qu’artiste en résidence; elle a également été compositrice invitée au Festival Le Forme del Suono à Latina en Italie, au Conservatoire de musique de Wuhan en Chine, au Festival Tessera Music “atarashii−mimi” à Tokyo, à l’Université Queen’s, et à l’Université de Calgary.

Les compositions de Hope Lee ont remporté de nombreux prix, et ont été interprétées par des ensembles tels que Arraymusic, California E.A.R. Unité, Continuum, Ensemble Resonance, EspaceMusique, GroundSwell, Solisti Veneti, Ensemble Land’s End, l’Orchestre de chambre de Montréal, l’Orchestre créatif de Seattle, Toronto New Music Concerts, Trio Fibonacci, Vancouver New Music, et dans des festivals de musique internationaux, tels que Music Today à Tokyo, les Journées mondiales de la musique
ISCM, Aspekte Salzburg, Dresdner Musikfestspiele, le Festival de musique Scotia, la Tribune
internationale des compositeurs à Belgrade – Trieste Contemporanea, le Festival Son de Stockholm, le Festival de musique d’été de Banff, le Festival de nouvelle musique Happening de Calgary, le Festival de Hong Kong, le Festival international de clavecin aux Pays-Bas, le Festival international de nouvelles performances de Victoria, le Festival Santa Maria Nuova Musica, Settimane Musicali Internazionali en Italie, et Prix Annelie de Man 2020 aux Pays-Bas.

Le catalogue complet des oeuvres de Lee est publié par Furore-Verlag en Allemagne. Son travail peut être entendu sur les disques d’Attacca, Aurait, Centrediscs, Redshift Music, SNE et UNICAL.